Voordat je start in de klas

Algemene voorbereiding

Heel fijn dat je in de klas gaat starten met magazine Saarisnietgek. Het meeste rendement haal je door het magazine te koppelen aan het bestaande curriculum, zoals bijvoorbeeld Burgerschap of je sociaal-emotionele methode. Het magazine geeft daarop verdieping op het niveau van gevoelens en gedachten. Dus geen extra taaklast maar integreren in de lessen die je al geeft. Zie ook de ervaringen van leerkrachten in ons pilotonderzoek.

Om een goede start te maken geven we het volgende advies:

  • Neem eerst zelf het magazine globaal door, dan weet je wat er allemaal in staat.

  • Bekijk het blokje Tips van leerkrachten die al met het magazine Saarisnietgek werken. Hier krijg je handige tips van collega’s die al ervaring hebben met het magazine.

  • Bekijk het blokje Lesideeën van leerkrachten die met het magazine Saarisnietgek werken.

  • Bekijk het blokje Introductie Saarisnietgek. Dit is een PowerPointpresentatie die je kunt gebruiken als je start in je klas. Hiermee creëer je direct betrokkenheid van de leerlingen. De presentatie is voorzien van notities, zodat je weet welke tekst bij de dia hoort.

  • Bekijk het blokje Werken met de kaartjes met tips om op een andere manier met de kaartjes te werken. Ter inspiratie.

  • De handout van leerkrachten gaat van leerkracht groep 7 over naar leerkracht groep 8. In de handout kun je aankruisen wat je behandeld hebt.

  • Laat het magazine voor de leerlingen op school, dus dat leerlingen het niet telkens mee naar huis nemen. Aan het einde van het schooljaar blijven de magazines van groep 7 ook op school, zodat ze in groep 8 erin verder kunnen werken. Groep 8 neemt aan het einde van het schooljaar het magazine mee naar huis.

  • Sommige scholen bestellen ook magazines voor ouders thuis. Zorg dan voor een warme, persoonlijke overdracht. Geef bijvoorbeeld het magazine aan de ouders mee tijdens het ontwikkel/adviesgesprek. Dan kun je ook een korte toelichting geven op het magazine en hoe je het in de klas inzet. Voor ouders staat op onze website ook een handige tool (van Mind Us) om met je kind in gesprek te gaan: www.de-checkers.nl

Mocht je vragen hebben, bel of mail ons gerust. Wij zijn er voor jullie!

Voor de intern begeleider

Intern begeleiders werken ook met eenmalig magazine Saarisnietgek in de een-op-een begeleiding van het kind. Zij gebruiken het als aanvulling op hun bestaande toolbox en vertalen de opdrachten ook naar het jongere kind.

‘Als ib-er heb ik een coachende rol naar leerkrachten. Zelf haal ik inspiratie uit het magazine om toe te passen bij het jongere kind of andere klassen advies te geven hoe iets aan te pakken.’ (Nicole, intern begeleider)

Lees ook het artikel ‘Mentale gezondheid in de klas’ in het
Tijdschrift voor Intern Begeleiders
.

intern begeleider

Voor mentoren

Mentoren van de brugklas gebruiken het magazine tijdens het mentoruur. Alle leerlingen hebben een eigen magazine en werken aan thema’s die van belang zijn voor de klas. Met name het eerste halfjaar van de brugklas biedt ruimte om deze onderwerpen te bespreken. Ook hebben we voorbeelden dat mentoren in een-op-een gesprekken met leerlingen het magazine gebruiken als inspiratiebron.